top of page
DSC_5462i.jpg

よそもの

山の中や森のなかで、美術家や音楽家がパフォーマンスしている様子を描いた作品。

トンネルの前で裸で戯れる作家は、人間界と自然界の境界線上で自分の野生性を目覚めさせ、確認しようとしている。

ギターを持った男の姿はライフルを抱えた警備兵のようである。山と人間世界の境界線で、音を奏でながら外部からの侵食を警戒している。

Yosomono

A paintings of artists and musicians acting in mountains or forest.

The artist frolicking naked in the tunnel is trying to awaken and confirm his own wildness on the border between the human world and the natural world.

A man with a guitar. Its appearance is like a guard with a rifle.At the border between the mountain and the human world, he plays the guitar and is alert to outside aggression.

DSC_7350i.jpg

よそもの
- 拡声器の男

美術家である大槌秀樹氏のパフォーマンスを記録した絵画。普段から飲酒や拡声器を使用したパフォーマンスを行っている大槌氏に、今回はスーツを着た状態で、夜の山中で人間共同体外部との交信・交渉を図る政治家のような存在を演じてもらった。オレンジ色の道路灯に照らされたその姿は、暖かさを感じる一方で火に焼かれているようである。またこの作品では、岡倉天心と交流の合ったインドの画家、ナンダラール・ボースの『サティ』という、イギリス支配への抵抗として焼身自殺を図る女性の姿を描いた作品を下敷きにしている。

Yosomono
- bullhorn man

A painting documenting the performance of Hideki Otsuchi, an artist. He had a performance using alcohol and a loudspeaker. He plays a politician-like presence in the night mountain wearing a suit trying to communicate and negotiate with the outside of the human community. The figure, illuminated by orange road lights, seems to be burned while feeling warmth.
This work is quoted from "Saty", a painting by Indian painter Nandalal Bose who interacts with "Okakura Tenshin", the founder of modern Japanese art."Saty" depicts a woman trying to burn herself as a resistance to British rule.

DSC_5112i.jpg

洋風の人

山や森の中、または近代産業遺構のある場所で、全裸になって古代ギリシャ彫刻風のポーズをとる男の姿を描いた作品。
日本は西洋を手本に近代化を遂げ、現在では身も心もすっかり西洋化を達成したようにみえる。しかし現実では、筋骨隆々の美しい体を持つギリシャの神々とは程遠いズングリとした歪な身体であり、滑稽ですらある。
一方で、あこがれの目標としていた西洋先進諸国の経済的停滞と呼応するように、日本においても少子高齢化や人口減などの社会問題が噴出している状況がある。特に地方では、それらの諸問題が加速度的に進行している。限界集落は消滅集落と化し、かつての共同体は草木に覆い尽くされ、野生動物が闊歩するなど、人間の居場所は自然環境に奪還・制圧されてしまっている。その波は辺鄙な末端集落にとどまらず、山を下った住宅地でも熊の目撃情報が多発する事態となっている。そのような現状に対し、地域伝来の自然環境活用法や共存の知恵が人々の記憶から忘れ去られ、自然を支配下に置き制圧するという西洋的思想が染み付いた現代の身体で、どのように対峙できるのだろうか。

Western style man

A picture of a man posing naked in a mountain, forest, or modern industrial site in the style of an ancient Greek sculpture.
Japan modernized with Europe and the United States imitation. Nowadays, both my body and my heart seem to be totally europeanized and americanized. However, in reality, Japanese are skewed and funny body far from Greek gods whose body is beautiful muscled.
On the other hand, in advanced nations of Europe and the United States that were adored by Japan, problems such as economic stagnation and immigration have become apparent. 
Even In Japan, social problems such as the declining birthrate and aging population are becoming more serious. Especially in rural areas, those problems are accelerating.
The marginal settlements have become extinct settlements, the former community is covered with plants and trees, and wild animals are crawling. Humans' place has been recaptured and overwhelmed by the natural environment. The effect is widespread, including frequent occurrences of bear sightings in residential areas.
The wisdom of how to use the natural environment and the coexistence with nature are forgotten from people's memories.
How can we face such a current situation by the modern body that European ideology has been instilled that put the nature under control and conquer it?

洋風の人
- 關山隧道

初代山形県令三島通庸の命により、1882年に山形県関山と宮城県作並を結ぶ関山峠に開通した、關山隧道をモチーフとした作品。
日本洋画の祖である高橋由一が三島による土木事業を記録した石版画集「山形県、福島県、栃木県 道路写生帖」や、油彩画として記録した「鑿道八景」にも、同じ場所の絵が残されている。
西洋諸国と渡り合うべく急速な近代化を遂げた明治初期の日本の記念碑的土木事業であったが、100年以上の時を経てコンクリートは朽ち、周辺の草木と一体化している。あたかも日本の衰退と地方の現状が象徴されているようである。
この近代の廃墟といえる場所に、美術教育では見慣れた古代ギリシャの彫刻「ヘルメス」のポーズで我が子を抱くやせ細った男が立っている。

作品写真:山形ビエンナーレ2018「現代山形考|修復は可能か」展示風景

撮影:根岸功/提供:東北芸術工科大学

Western style man
- Sekiyama tunnel

A painting with a motif of the Sekiyama Tunnel, which was opened to traffic at the Sekiyama Pass connecting Yamagata Sekiyama and the Miyagi Sakunami in 1882 by the first Yamagata governor Mishima Michitsune.
The Sekiyama Tunnel is also depicted in the“Yamagata, Fukushima, Tochigi Road Sketchbook” which records civil engineering projects by Mishima, and “eight tunnel landscapes” which are recorded as oil paintings.
The Sekiyama Tunnel was a monumental civil engineering project in early Meiji era Japan that achieved rapid modernization in order to equalize with Western countries.
However, after more than 100 years, concrete has fallen and is integrated with plants. It seems as if Japan's decline and the local situation are symbolized.
In the place where it can be said that modern ruins,
A fine-grained man who holds his child stands in the pose of the ancient Greek sculpture "Hermes" which is familiar in art education.

 

" Yamagata Biennial 2018 [Contemporary Yamagata: Is Restoration Possible? " Exhibition view
Photo: Negishi Isao / provider: Tohoku University of Art and Design

© 2019 TAKURO GOTO

bottom of page